Krever merking av retusjerte kropper

8. mai 2018 14:44 Ingen kommentarer 1

Kroppspress er et reelt problem, og 85 prosent av unge jenter oppgir at de opplever kroppspress (SIFO). Det bør vekke stor bekymring når en tredel av landets trettenåringer ønsker å gå ned i vekt, og halvparten av alle jenter i videregående skole synes de er for tykke.

Reklame med retusjerte kropper bygger opp uekte idealer, som gir kvinner og menn et bilde av virkeligheten som er uoppnåelig.  Idealer har man hatt til alle tider, men i dagens digitale alder trenger vi et verktøy for å skille mellom hva som er ekte, og hva som datamanipulert.  Her bør helserisiko skulle kunne tilsi et behov for et skjerpet regelverk for denne type markedsføring.

Retusjert reklame speiler et kroppsideal som allerede finnes i samfunnet. Å gi ansvaret for kroppspress alene til retusjert reklame er derfor urimelig. Men når nærmere 70 prosent av jentene oppgir reklame som den største årsaken til kroppspresset (SIFO), bør vi som samfunn gjøre noe med det vi kan gjøre noe med.

Norske Kvinners Sanitetsforening har fremmet kampanjen «Lei av å bli lurt». De krever merking av retusjert reklame for å gi oss et verktøy for å skille mellom ekte og uekte vare. I 2015 skrev over 26 000 under på kravet og Venstre har støttet initiativet lokalt. Norges Venstrekvinnelag mener tiden for handling er moden også nasjonalt.

  • – Norges Venstrekvinnelag ber regjeringen se på muligheten for å endre markedsføringsloven for å få et krav om merking av reklame som endrer kroppsfasongen til mennesker gjennom retusjering.

Legg inn en kommentar

%d bloggere liker dette: